تعمیرات تخصصی انواع تلویزیون LED,LCD,PLASMA,FK,OLED

یک مشکل رایج در تلویزیون‌ها و نمایشگرهای الکترونیکی، سوختگی پیکسل است این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. احتمال دچارشدن دستگاه به سوختگی پیکسل، از هر مدل به مدل دیگر متفاوت است و معمولاً به عمر مفید هر نمایشگر و کیفیت تولید آن‌ها بستگی دارد. باتوجه‌به استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در تولید بسیاری از تلویزیون‌های LCD و LED، این دستگاه‌ها دارای عمر مفید طولانی‌تری هستند و احتمال سوختگی پیکسل در آن‌ها کمتر است.

نمایشگرهای OLED به کیفیت و وضوح تصویر بالای خود شناخته می‌شوند، در تلویزیون‌های OLED، هر پیکسل جداگانه نور تصویر را تولید می‌کند و این به معنای کمترشدن احتمال سوختگی پیکسل‌ است. اما در تلویزیون‌های قدیمی‌تر CRT که پیکسل‌ها از لایه‌ها و لامپ‌های الکترونیکی تشکیل شده‌اند، عمر مفید آن‌ها ممکن است کمتر باشد و در نتیجه احتمال سوختگی پیکسل در تلویزیون‌های CRT بیشتر است.

هر چند نمایشگرهای OLED و LED عمر مفید طولانی‌تری دارند و وضوح تصویر در آنها بیشتر است؛ اما در حال هر نوع نمایشگری ممکن است در طول زمان به سوختگی پیکسل دچار شود. در این صورت بهتر است به مرکز تعمیرات تلویزیون شیراز برای رفع  این مشکل رجوع کنید.

پیکسل سوختگی چیست و چرا به وجود می‌آید؟

مفهوم پیکسل سوختگی (Pixel Burn-in) به این معنا است که پیکسل‌ها در بخش‌های خاصی از صفحه‌نمایش به طور مداوم و تکراری یک تصویر را معمولاً با رنگی خاص که تغیر نمی‌کند نمایش می‌دهند. این مسئله معمولاً به علت نمایش مکرر و طولانی‌مدت محتوای خاصی مانند لگوها، منوهای ثابت در نمایشگرها اتفاق می‌افتد.

به‌عنوان‌مثال، در تلویزیون‌های OLED یا AMOLED که پیکسل‌ها از ساطع نور برای پخش تصویر استفاده می‌کنند، اگر یک پیکسل به طور مداوم یک‌رنگ خاص را نمایش دهد، ممکن است آن پیکسل به‌صورت دائمی رنگ مورد نمایش را حفظ کند و در نتیجه اصطلاحاً سوختگی پیکسل رخ بدهد.

در ادامه به‌صورت موردی به برخی دیگر از دلایل به‌وجودآمدن پیکسل سوختگی در تلویزیون‌ها اشاره می‌کنیم:

  • فرسودگی پیکسل‌ها: پیکسل‌ها متشکل از زیر پیکسل‌‌هایی هستند که به‌مرورزمان ممکن است فرسوده شوند. این فرسودگی ممکن است به سوختگی پیکسل‌ها منجر شود.
  • استفاده طولانی‌مدت: استفاده طولانی‌مدت از تلویزیون و با روش‌های نادرست می‌تواند دلیل دیگری برای این مشکل باشد.
  • سوختگی ناشی از گرما: گرمای شدید محیط می‌توانند پیکسل‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده و به سوختگی آنها کمک کند.
  • سوختگی ناشی از فشار: ضربه یا فشار زیاد به صفحه‌نمایش می‌تواند سبب سوختگی پیکسل‌ها شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از پیکسل سوختگی

جلوگیری از سوختگی پیکسل بسیار راحت و آسان است، اگر اصول فنی توسط شما رعایت شود می‌توانید به‌راحتی از این مشکل جلوگیری کنید. در ادامه چند نکته مهم برای جلوگیری از این مشکل را ذکر خواهیم کرد:

  • از نمایش تصاویر ثابت برای مدت‌زمان طولانی پرهیز کنید و همچنین از تنظیمات تلویزیون برای کاهش شدت نمایش و سطوح رنگی استفاده کنید.
  • اگر تلویزیون خود را برای مدت طولانی روشن نگه می‌دارید، آن را برای مدتی خاموش کنید و دوباره روشن کنید این کار از سوختگی پیکسل‌ها جلوگیری می‌کند.
  • در زمان نصب و جابه‌جایی تلویزیون، بسیار مراقب باشید تا دستگاه به سطوح سخت برخورد نکند، ضربه به تلویزیون یکی از دلایل عمده پیکسل سوختگی است.

با رعایت این نکات، می‌توانید از سوختگی پیکسل‌ها در تلویزیون خود جلوگیری کنید و عمر مفید صفحه‌نمایش خود را افزایش دهید. لازم به ذکر است که برخی از برندها مانند ایکس ویژن بیشتر دچار این مشکل می‌شوند، در این صورت بهتر است برای رفع آن به مرکز تعمیرات تلویزیون ایکس ویژن در شیراز مراجعه کنید.

رفع مشکل پیکسل سوختگی در تلویزیون LCD و پلاسما

رفع مشکل پیکسل سوختگی در تلویزیون‌های LCD و پلاسما راهکارهای مختلفی دارد. زمانی که تلویزیون شما به‌تازگی دچار پیکسل سوختگی شده باشد، می‌توانید از روش‌هایی مختلفی برای رفع این مشکل استفاده کنید. یکی از روش‌های معمول برای رفع پیکسل سوختگی، استفاده از تصاویر سفید ثابت به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت است. این کار باعث می‌شود تا پیکسل‌های سوخته به طور تدریجی بازیابی شده و مشکل سوختگی کاهش یابد. در ادامه به برخی از راه‌حل‌های ممکن برای رفع این مشکل اشاره می‌کنیم:

جابه‌جایی تصویر

اگر متوجه شدید که پیکسلی در صفحه‌نمایش به‌صورت ثابت قفل شده است (سوختگی پیکسل)، می‌توانید با نمایش تصویری با رنگ‌های مختلف سعی کنید پیکسل را از وضعیت قفل رنگ خارج کنید. این مشکل مخصوصاً در برند ال جی بیشتر به چشم می‌خورد برای حل دیگر مشکلات در این برند می‌توانید به نمایندگی تعمیرات تلویزیون ال جی در شیراز سر بزنید.

استفاده از برنامه‌های ترمیم پیکسل

برخی برنامه‌ها در کامپیوتر و تلفن همراه وجود دارند که برای ترمیم پیکسل‌های سوخته طراحی و تولید شده‌اند، این برنامه‌ها با نمایش تصاویر چرخشی و رنگی، سعی می‌کنند که پیکسل‌ها را ترمیم کنند.

درصورتی‌که پیکسل‌های سوخته در تعداد زیاد و در نقاط مختلف صفحه‌نمایش وجود داشته باشند و روش‌های معمولی تعمیر به نتیجه نرسید، ممکن است نیاز به تعویض پنل صفحه‌نمایش داشته باشد. بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل این است که با تعمیرکاران متخصص تلویزیون تماس بگیرید تا مشکل را بررسی کرده و راهکار مناسب را ارائه دهند.

چگونه می‌توانم مشکل سوختگی پیکسل را رفع کنم؟

استفاده از الگوهای سیاه و سفیدی که به‌صورت تصادفی تغییر پیدا می‌کنند می‌تواند به رفع این مشکل از صفحه تلویزیون کمک کند. نمایش این الگوها باعث ایجاد تغییر در پیکسل‌های سوخته می‌شود و به‌تدریج آن‌ها را به وضعیت اولیه خود بازمی‌گردانند. این روش‌ معمولاً تأثیر خوبی در رفع مشکل پیکسل سوختگی دارد، اما نیاز به صبر و حوصله دارد چرا که ممکن است برای کسب نتیجه نیاز باشد تا چند روز این عمل را تکرار کنید.

استفاده از یک محافظ صفحه‌نمایش سفید برای رفع پیکسل سوختگی تلویزیون نیز می‌تواند یک راه‌حل موقت و مفید باشد. با تنظیم پس‌زمینه تلویزیون به رنگ سفید کاملاً یکنواخت و استفاده مداوم از آن برای مدتی، احتمالاً می‌توانید از پیکسل‌های سوخته خود خلاص شوید.

درهرحال، توجه داشته باشید که این روش‌ها ممکن است که در همه موارد نتیجه یکسانی نداشته باشند و میزان تأثیر این روش‌ها به میزان آسیب‌دیدگی پیکسل‌ها و نوع تلویزیون شما بستگی دارد. برای مطالعه مقالات آموزشی بیشتر با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعمیرات تلویزیون خود را به ما بسپارید

تعميرات تخصصي انواع تلويزيون، هر کجا و هر وقت به انتخاب شما

جهت عیب یابی و تعمیر تلویزیون در منزل شما تماس بگیرید

شماره تماس : 0529 561 0917