تعمیرات تخصصی انواع تلویزیون LED,LCD,PLASMA,FK,OLED

آیا روشن گذاشتن تلویزیون می‌تواند بر کیفیت و تصویر آن تاثیر بگذارد ؟

اگر شما عزیزان نیز جز آن گروه از کاربرانی هستید که روشن گذاشتن گاه و بیگاه تلویزیون برای شما عادت شده پس بهتر است مقاله پیش رو را دنبال کنید.
آن‌چه در این مقاله باید بدانیم این است که همه‌ی تلویزیون‌ها بالاخره با گذشت زمان کم‌نور می‌شوند. به عبارتی فسفر‌های موجود در پلاسما، لامپ‌های CCFL در ال‌سی‌دی‌های قدیمی و حتی لامپ‌های ال ای دی موجود در ال‌سی‌دی‌های مدلLED با گذشت زمان فرسوده می‌شوند. حال هرچه می‌گذرد کارآیی آنها هم کمتر می‌شود، یعنی با توجه به همان میزان قدرت اما بازهم  نسبت کنتراست و نورکمتری تولید می‌کنند. این امکان هم وجود دارد که بتوانید ازآن‌هابیشتر کار بکشید (مثالی میزنیم ، با بالابردن کنترل کنتراست در مدل‌های پلاسما، یا بالا بردن کنترل نور پس زمینه ی LCD‌ها برای ایجاد همان میزان نور)، اما این کار حدود خاصی دارد. که بعداز مدتی به بالاترین اندازه‌ی تنظیمات خواهید رسید و تلویزیون دیگر همچنان کم‌نور خواهد شد.

آیا اگر تلویزیون ال ای دی / ال سی دی مشکل برهم بزند تعمیر آن فایده دارد و بصرفه است؟

باید گفت اگر تلویزیون در یک برهه زمانی بلند مدت دایم روشن باقی بماند زودتر از زمانی که فقط 4 تا 6 ساعت در روز روشن است، کم‌نور می‌شود. کم کردن کنترل نور پس‌زمینه‌ (در بسیاری از LCD‌ها) یا کم کردن کنتراست (در تلویزیون‌های پلاسما) باعث می شود طول عمر تلویزیون بالا رود ولیکن این زمان فقط برای میزان معینی است.مثل شمعی که تنها به مدت چند ساعت می‌سوزد.

حال درمورد تلویزیون‌های پلاسما باید گفت زمانی که تصویر سیاه پخش می‌شود دقیقا نسبت به حالت عادی فسفرها فرسوده نمی‌شوند. می رویم به سراغ مثال شمع : یک شمع با شعله‌‌ای که به سختی دیده ‌می‌شود (صفحه‌ی سیاه) دیرتر از یک شمع با شعله‌ی بلند و روشن می‌سوزد (تلویزیون روشن در حالت عادی). اما این قضایا در مورد LCD ها صحیح نیست. لامپ‌های CCFL یا LED این مدل تلویزیون‌ها، صرف نظر از تصویری که روی صفحه پخش می‌شود، همان میزان نور را تولید می‌کنند. به همین دلیل فرقی ندارد که صفحه سیاه یا در حال پخش باشد چون درهرصورت به یک اندازه فرسوده می‌شوند مگراینکه نورصفحه را زیاد کنید.
حال باید گفت که یک سری تفاوت هایی در تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی نیزدر هنگام زیاد کردن نور صفحه وجود دارد.
لامپ‌های خودکار جزء مواردی استثناء هستند که این لامپ‌ها به شکل اتوماتیک شدت نور زمینه را با توجه به تصویر درحال پخش تغییر می‌دهند. در حالیکه اگر تلویزیون شما خیلی مجهز و به روز است، صفحه‌ی سیاه مانع می شود و جلوگیری می کنه از فرسوده شدن تلویزیون زمانی که روشنش می‌گذارید.

از موارد دیگری که باید به آن اشاره کرد و نگرانش بود ، احتباس تصویر است. اگر یک تصویر غیرمتحرک برای مدت زمان طولانی روی هر تلویزیونی بماند احتمال دارد که این تصویر داخل صفحه به اصطلاح بسوزد. حال این احتمال در تلویزیون‌های پلاسما بیشتر است اما ممکن است در LCD ها هم اتفاق بیفتد. که بطور معمول وقتی چند ساعت برنامه‌ی دیگری تماشا کنید تصویر باقی‌مانده از بین می‌رود.

سوختگی‌های دائمی خیلی بدتر ایجاد می‌شوند اما اگر تصاویر همان‌طور که گفتیم در مدت زمان زیادی روی صفحه باقی بمانند، امکان سوختگی دائمی و روشن نشدن تلویزیون هم وجود خواهد داشت.
مشتری عزیزی تماس گرفته و پرسیده: وقتی صفحه سیاه است تلویزیونش مشکلی ندارد اما اگر تلویزیونتان را روی یک تصویر روشن بگذارید مطمین باشید که کل صفحه تغییر خواهد کرد. بنابراین در پاسخ به این سوال باید بگوییم، زیاد احتمال ندارد که روشن گذاشتن تلویزیون به مدت کم، باعث ایجاد مشکل کیفیت تصویر شود. ولی این احتمال با مدت زمان زیاد روشن بودن ، بالا می‌رود و فرسوده‌شدن تلویزیون هم خیلی سریع‌تر از حالت عادی اتفاق می‌افتد.

مرکز سرویس تعمیر تخصصی تلویزیون ما در شیراز مشکلاتی را که برای تلویزیونتان ایجاد شده را حل می کند .

منظور از عمر مفید تلویزیون چیست؟

ما برای کاربرانی که نگران عمر مفید تلویزیون خود هستند، چند راهکار ارائه می دهیم.

باید بگوییم که منظور از عمر مفید تلویزیون ، آن مدت زمانی است که طول می‌کشد تا روشنایی تلویزیون شما به نصف مقدار اولیه‌اش برسد. شایان ذکر است که تلویزیون‌های امروزی روشنایی بالایی دارند، حتی پس از سپری شدن عمر مفیدشان، باز هم عملکرد خوب و قابل‌قبولی دارند و درست به همین دلیل است که شرکت های سازنده صحبت زیادی درباره عمر مفید تلویزیونهای تولیدی به میان نمی آورند.

با وجودی که تمام شدن عمر مفید تلویزیونها و تغییرات روشنایی تصویر آنها چندان احساس نمی شود ، در میان عوامل متعدد تأثیرگذار بر روی کیفیت تصویر تلویزیون، روشن گذاشتن تلویزیون شامل آن مواردی است که می‌توان به سادگی از آن جلوگیری کرد.

متأسفانه تلویزیونهای امروزی طوری طراحی شده که روشن ماندن های طولانی‌ و بلند مدت تلویزیون ، تأثیر منفی‌ بر کیفیت تصویر می‌گذارد. بنابراین اگر جزء آن کاربرانی هستید که تلویزیون را به مدت طولانی ، روشن می‌گذارید، پس بهتر است این عادت را ترک کرده و در اوقاتی که تمایل به دیدن تلویزیون نیست، آن را خاموش کنید.

چون که روشن ماندن های طولانی تلویزیون های امروزی، باعث می شود که LCD، LED و پلاسمای تلویزیون کم نورتر شوند. درواقع باید گفت عملکرد فسفر به کار رفته در پلاسماها مانند لامپ CCFL در LCD ها، روز به روز افت پیدا می‌کنند. بدان معنا که تلویزیون‌های شما پس از گذشت مدتی با مصرف همان میزان برق اولیه، نور کمتری تولید می‌کند.

در واقع برای اینکه کمک شود به تلویزیون ، وعمر مفید آن افزایش پیدا کند ، می‌توان از همان ابتدا نور تلویزیون را در بخش تنظیمات، کمی کاهش داد و پس از مدتی که نور تلویزیون کم شد، میزان کنتراست آن را زیاد کرد (در پلاسما) یا نور پس‌زمینه آن را افزایش داد (در LED و LCD).

البته به گفته متخصصین تعمیر تلویزیون، انجام این تنطیمات نیز همیشه جوابگو نیست و کارایی آنها محدود به بازه زمانی مشخصی ست. مضاف بر آن کاهش کنتراست تلویزیون پلاسما و نور پس‌زمینه LCD یا LED نیز کمک فراوانی به افزایش عمر تصویر تلویزیون خواهد کرد.

نکاتی برای افزایش عمر مفید تلویزیون

توجه داشته باشید که اگر تلویزیون شما به صورت اتفاقی چند روز روشن بماند مشکل چندانی برای آن پیش نمی آید. اما اگر این کار، مکررا اتفاق بیفتد، تأثیر بسیارمنفی بر روی کیفیت تصویر تلویزیون و عمر مفید آن خواهد گذاشت. کنتراست تلویزیون‌ پلاسما و نور پس زمینه LCD و LED را طوری تنظیم کنید که اگر پس از مدتی دچار افت نور شد، بتوانید با زیاد کردن کنتراست تصویری دلپذیر داشته باشید.

شایان ذکر است که نباید در درازمدت تلویزیون خود را بر روی یک تصویر مشخص، ثابت نگه دارید. و در آخر آنکه در صورت مشاهده هر گونه اشکال سخت افزاری و نرم افزاری در تلویزیون خود فقط به مراکز مجاز تعمیر تلویزیون مراجعه کرده و مشکل دستگاه خود را حل کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعمیرات تلویزیون خود را به ما بسپارید

تعميرات تخصصي انواع تلويزيون، هر کجا و هر وقت به انتخاب شما

جهت عیب یابی و تعمیر تلویزیون در منزل شما تماس بگیرید

شماره تماس : 0529 561 0917