تعمیرات تخصصی انواع تلویزیون LED,LCD,PLASMA,FK,OLED

چگونگی بک لایت در تلویزیون های LCD

زمانیکه عمر این تلویزیون ها بالا رفت تعمیر بک لایت تلویزیون LCD وارد مرحله جدیدی شد.
اینچنین است که بک لایت در تلویزیون های LCD به وسیله لامپ های فلورسنت تولید می شود و مدار خاصی که شامل ترانس های افزاینده ولتاژ و مدارات بایاس این ترانس ها است وظیفه ایجاد ولتاژ کار این لامپ ها را بعهده دارند حال باید گفت که با بالا رفتن ساعت کار تلویزیون های LCD که معمولا عمری حدود 6 تا 10 سال دارند ، ضمن اینکه توان تلفاتی بالا در تلویزیون های ال سی دی باعث می شود تا بخش بک لایت در این تلویزیون ها زودتر از نظر فیزیکی زود مستهلک شوند .

یکی از بخشهای مهم در پنل های LCD , LED، چیست؟

یکی از بخشهای مهم در پنل های LCD , LED، بخشی است که مربوط به تامین نور پنل یا بعبارتی بک لایت است.
لازم است که گفته شود در تلویزیون های LCD تامین نور( بک لایت) وظیفه لامپ های فلورسنت است که این لامپها نیز مانند لامپهای فلورسنت یا مهتابی خانگی است که به آن لامپهای کاتد سردهم می گویند.

طول عمر بالایی ( در حدود ۵۰۰۰۰ ساعت) و اما برای روشن شدن این لامپ هانیاز است به یک برد درایور یا برد اینورتر تا ولتاژی در حدود ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ ولت AC را برای آنها مهیا شود.

بخش مرتبط به تامین نور پنل ( بک لایت )

همانطور که میدانید در تلویزیون های LCD وظیفه تامین نور( بک لایت) بر عهده لامپهای فلورسنت است که این لامپها همانند لامپهای فلورسنت یا مهتابی خانگی است که دقیقش میشه CCFL) Cold Cathode Fluorescence Lamp) یا همان لامپهای کاتد سرد.

مراحل عیب یابی و تست بک لایت

مراحل عیب یابی و تست بک لایت تلویزیون بسیارحایزاهمیت است چون که اولین کاردر تعمیر یا تعویض یک بک لایت، باز کردن پنل و جدا کردن صفحه نمایش است که در واقع حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین قطعه تلویزیون است که باید کاملا دقت کرد.

تست بک لایت تلویزیون چند مرحله دارد :

1) بعد از مواجه شدن با خرابی تی وی و حتی قبل از اینکه مراجعه کنیم به مراکز تعمیر تلویزیون که دستگاه راباز کنیم ، این تست و تشخیص عموما توسط مصرف کننده انجام می‌شود و نتیجه آن باید مشخص شود که ایراد ظاهری دستگاه بعلت خرابی بک لایت است یا عیب جای دیگری از تلویزیون است.

2)زمانیکه تست و تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون بعد از باز کردن تلویزیون انجام می‌شود. که در این مرحله باید از ابزار تست و تشخیص و عیب یابی الکترونیکی استفاده شود.

معمول ترین عیب های ظاهری اصلی خرابی قسمت بک لایت تلویزیون عبارتند از :

قطع شدن تصویر تلویزیون

چشمک زدن تصویر تلویزیون

ایجاد هاله و لکه های سیاه و یا سفید در سطح تصویر تلویزیون

خاموش شدن تلویزیون و 6 بار چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون (فقط در برند سونی)

در صورتیکه با قطع شدن تصویر تلویزیون خود مواجه شدید و خواستید مطمئن شوید که بخش بک لایت تلویزیون خراب است یا بخش های دیگر باید تست بک لایت تلویزیون را انجام دهید : ابتدا مشخص کنید که تلویزیون صدا دارد یا خیر. البته امکان دارد که تلویزیون روی یکی از ورودی هایی باشد که سیگنال ندارد. حال بروید سراغ مرحله بعد.
در مرحله بعد محیط را کمی تاریک کنید و با چراغ قوه موبایل نور به صفحه تلویزیون بتابانید. در صورتی که ایراد و خرابی از بک لایت باشد ، تصویر تلویزیون دیده نمی شود اما به صورت ضعیف وجود دارد و با تاباندن نور آن تصویر ضعیف دیده می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعمیرات تلویزیون خود را به ما بسپارید

تعميرات تخصصي انواع تلويزيون، هر کجا و هر وقت به انتخاب شما

جهت عیب یابی و تعمیر تلویزیون در منزل شما تماس بگیرید

شماره تماس : 0529 561 0917