تعمیرات تخصصی انواع تلویزیون LED,LCD,PLASMA,FK,OLED

برد تیکان تلویزیون چیست؟

توضیحی که باید درباره برد تیکان تلویزیون بدهیم این است که برد تیکان برد کوچکی است و اغلب سبز یا آبی رنگ هست که ازطریق فلت به پنل تلویزیون یا صفحه نمایش متصل هست

منظور از برد کنترلر در واقع همان تیکان است.
خصوصیت برد تیکان در واقع تبدیل سیگنال های  LVDS  به اطلاعات RSDS  و ارسال آن به پنل هست.
سیگنال های تصویر به وسیله برد تیکان برای پنل ارسال میشه. برد تیکان یه قسمت مهم داره به نام DC-DC  که ولتاژ مختلفی هم داره برای راه اندازی پنل.

حال باید گفت وظیفه برد تیکان( T-con) یا TFT پردازش اطلاعات تصویر در تلویزیون است که ارتباط مستقیم با پنل تلویزیون دارد و در فرایند نمایش تلویزیون نقش مهمی دارد.
در مرحله اول سیگنال ها و اطلاعات وارد شده در مین برد تلویزیون پردازش میشود و از طریق کابل ارتباطی که (LVDS FLAT) نامیده می شود به برد تیکان منتقل می شوند. برد تیکان به دو صورت دردستگاه تلویزیون استفاده می شود یا به صورت OnBoard هست و یا به صورت برد جداگانه قرار می گیرد.

نحوه کار، برد تیکان چگونه است؟

برد تیکان دارای سه بخش است: کنترل تایمینگ – مبدل DC-DC – مدارهای گاما

زمانی که تلویزیون روشن میشه CPU  در مادربرد سیگنال PANEL-ON  رو برای برد تیکان میفرسته و یه ولتاژ ۱۲ یا ۵ ولت هم برای راه اندازی ای سی رو تیکان که به عنوان ولتاژ ورودی  VIN برد تیکان هست میرسه.

بعد از اینکه ولتاژ بخش کنترل تایمینگ ارسال شد این بخش شروع میکنه به فعالیت، و ای سی اصلیش یه سیگنال روشن شدن به بخش DC-DC  ارسال میکنه تا روشنش کنه و ولتاژه های دیگر مثل VDA ,VGH,VGL  تولید بشه و بعد به صورت همزمان سیگنال LVDS  به بخش کنترل تایمینگ میرسه و به سیگنال RSDS تبدیل میشه و بعد به پنل و برد آدرس ارسال میشه و بعد ولتاژ به مدار های تصحیح گاما فرستاده شده تا آن هم ولتاژ VCOM رو ایجاد کنه و به برد آدرس و COF ها و سلول های TFT  در پنل ال سی دی میرسه و در این مرحله است که تلویزیون تصویر نشون میده.

این ولتاژ ها به چه کاری میاند؟

در برد تیکان و برد آدرس قسمت هایی وجود دارند به نام تست پوینت یا نقاط تست که این نقاط ولتاژ هارو به نمایش گذاشته که ما میتونیم از آن طریق ولتاژ های آن نقطه رو اندازه گیری کنیم که حالا اگر ولتاژ درست نبود می فهمیم که در مسیر این ولتاژ قطعه ای دچار مشکل شده و دانستن این عیوب در تعمیر تیکان و پنل کمک شایانی می‌کند.

دلایل مختلف خراب شدن و از کارافتادگی برد تیکان

آبخوردگی صفحه تلویزیون و نفوذ هرگونه مایعات به پنل و صفحه تلویزیون عامل خراب شدن و از کار افتادن برد تیکان می شود.
حال بیشتر مردم هنگام تمیز کردن صفحه تلویزیون ، از اسپری شیشه شور و دستمال کاملاً نم استفاده می‌کنند. و به همین دلیل آب به داخل تلویزیون نفوذ می کند و باعث خراب شدن پنل و یا برد تیکان میشود.)
نوسانات برق و …
همچنین زمانی که برد تیکان خراب می شود باعث بوجود آمدن مشکلات متعددی در تصویر تلویزیون می‌شود.
در این مقاله به چند مورد از شایع ترین ایراداتی که در صورت خرابی و معیوب شدن برد تیکان ایجاد می شود
می پردازیم.

1) در موقع تماشای تلویزیون به ناگاه تصویر قطع می شود.
2) تصویر تلویزیون به دو قسمت تقسیم می شود یک قسمت تاریک و قسمتی دیگر روشن است.

3) روی تصویری که در تلویزیون نمایش داده می شود خطهای رنگی یا سیاه و سفید می افتد.
4) تصویر به صورت بدون کیفیت و نگاتیو دیده می شود.
5) رنگها بصورت از هم پاشیده نشان داده می شوند.
6) صفحه تصویر در تلویزیون سفید می شود که این علامت نیز نشان دهنده اختلال در ولتاژ برد تیکان هست .
7) تصویر دوتایی نمایش داده می‌شود
همچنین در صورتیکه برد تیکان تلویزیون ، دچار خرابی شد؛ می بایست این برد توسط تکنسین با دانش علمی و فنی بالا و دارای تجربه تحت تعمیر قرار گیرد. چون تعمیرات این قطعه از تلویزیون از ظرافت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و باید حتما توسط متخصص متبحر تعمیر شود.

نحوه تعویض برد تیکان

برای تعویض برد تیکان باید هنگام جدا کردن اتصالات ، حتما ضامن آن ها را فشار دهید تا رهاشوند وگرنه بهشون آسیب می‌زند و بهتر است بجای تعمیر برد ، از برد تیکان ارجینال که توسط شرکت بهینه سازی شده استفاده شود .
حال نحوه ی تعمیر برد تیکان تلویزیون ها می‌تواند تاثیر چشم گیری بر روی پنل دستگاه بگذارد. بنابراین اقدامات تعمیراتی برد تیکان باید به صورتی انجام شود که خدشه ای بر کار کرد پنل وارد نشود.
برد تیکان نیز پس از دریافت داده های مین برد، خصوصیات متعدد سیگنال تصویر ، مانند شدت رنگ و سطح روشنایی را متحول می کند. طوری که اطلاعات اصلی تصویر برای انتقال به پنل آماده می شود و پس از گذراندن مراحل نهایی در نمایشگر تلویزیون ظاهر می شوند. این ارتباط تنگاتنگی که بین برد تیکان و پنل وجود دارد، باعث شناسایی برد تیکان به عنوان جزیی از پنل تلویزیون شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعمیرات تلویزیون خود را به ما بسپارید

تعميرات تخصصي انواع تلويزيون، هر کجا و هر وقت به انتخاب شما

جهت عیب یابی و تعمیر تلویزیون در منزل شما تماس بگیرید

شماره تماس : 0529 561 0917