تعمیرات تخصصی انواع تلویزیون LED,LCD,PLASMA,FK,OLED


چگونه بکلایت یک تلویزیون را تعمیر کنیم؟

در ابتدا باید بدانیم که بکلایت تلویزیون چیست؟
بکلایت تلویزیون یکی از اصلی ترین قطعات تلویزیون است.
توصیه می شود درمقابل هر دو تا سه ساعت استفاده تلویزیون بمدت 10 تا 15 دقیقه دستگاه خاموش شود.

قبل از تلویزیون ‌هایی که امروزه در خانه، محل کار و بازار به فراوانی یافت می‌شوند، قسمتی به نام بک لایت برای تلویزیون وجود نداشت. با تولید تلویزیون های LCD و بعد از آن، تلویزیون های LED، بک لایت‌ها تبدیل به اصلی‌ترین قطعات تلویزیون شدند. در واقع تصویر ایجاد شده روی پنل دستگاه، برای اینکه توسط شما قبل مشاهده باشد نیازمند به یک منبع نور است، به این نور پس زمینه در تلویزیون، بک لایت می‌گویند. قبل از بک لایت، از لامپ های فلورسنت در تلویزیون های LCD استفاده می‌شد لامپ های فلورسنت از توان مصرفی بالایی برخوردارند و حرارت زیادی در نتیجه ی کارکردشان ایجاد می‌شود به همین دلیل استهلاک پذیری بیشتری نسبت به سایر قطعات دارند. افزایش انرژی مصرفی این لامپ‌ها و همچین تغییر رنگ نوری که ساطع می‌کنند، نشان دهنده پایان عمر مفیدشان است.
اما بعد از آن، لامپ های LED جایگزین فلورسنت شدند و بک لایت را ایجاد کردند. به این ترتیب نسل جدیدی از تلویزیون های ال‌سی‌دی تولید شد که ما امروز آنها را با نام تلویزیون های ال‌ای‌دی می‌شناسیم. در واقع بک لایت شبیه به نور سفیدی ست که عکس های رادیولوژی را قابل مشاهده می‌کند.
در تعمیر بک لایت تلویزیون ال ای دی اگر لامپ‌ها معیوب شده باشند، ابتدا باید بخش ماژور و صفحات پولاریزه برداشته شود و سپس لامپه ای خراب را شناسایی و جایگزین شود که البته برداشتن صفحه ماژور بخاطر ضخامت پایین و خطر شکستن حساسیت بالایی دارد و به همین دلیل اکثر نمایندگی‌های تعمیرات تلویزیون به جای تعمیر بخش معیوب اقدام به تعویض کامل پنل تلویزیون می‌کنند که هزینه بسیار بالایی را می‌طلبد.

نحوه قرارگیری لامپ های LED به چه صورت است؟!

یا به این صورت است که در فاصله های مشخص، پشت پنل قرار می‌گیرند تا پنل مستقیما در معرض نور باشد و یا در لبه‌ها به صورت ردیفی و فشرده قرار می‌گیرند تا از طریق شکست نور، به پنل نور برسد که این مورد غالبا برای تلویزیون هایی با ضخامت کمتر کاربرد دارد.

چگونه تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون

تیره بودن قسمتی از صفحه نمایش و کم نور شدن تلویزیون می‌تواند از نشانه های خرابی بک لایت باشد. همچنین اگر قسمتی از صفحه نمایش تلویزیون، تیره باشد و یا ظاهرا خاموش به نظر برسد اما صدا داشته باشد به معنی آسیب دیدگی بک لایت است. اگر صدای تلویزیون شنیده می‌شد و تصویر خاموش به نظر می‌رسید، با یک چراغ قوه صفحه نمایش آن را بررسی کنید و نور را به صورت مورب به صفحه بتابانید؛ احتمالا متوجه می‌شوید که تصویر وجود دارد اما نور پس زمینه نیست این نشان دهنده خرابی بک لایت شماست.

سایر نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون عبارتند از:

قطع و وصل شدن تصویر (چشمک زدن)

ظاهر شدن لکه های سیاه

ظاهر شدن نقطه های روشن

خاموش شدن تلویزیون پس از چند دقیقه کار کردن

یکسان نبودن میزان روشنایی در سراسر صفحه نمایش

ظاهر شدن لوگوی برند دستگاه پس از روشن کردن و سپس خاموش شدن تلویزیون

وقتی تصویر تلویزیون سیاه می شود چه باید کرد؟!

وقتی تصویر تلویزیون سیاه می شود در حالی که صدا هست معمولا این خرابی از بک لایت تلویزیون می باشد. بدین صورت که شما در حال تماشای برنامه ی تلویزیونی خود هستید به یک باره تصویر تلویزیون بطور کامل سیاه می شود و این امر درحالیست که صدا تلویزیون همچنان در حال پخش می باشد . وقتی تصویر تلویزیون شما سیاه می شود. شما می توانید با یک چراغ قوه نور را به صورت مورب به صفحه بتابانید در صورتی که تصویر را مشاهده می کنید، بک لایت تلویزیون شما خراب شده است و باید تعمیر شود.

در این حالت تلویزیون را از برق بکشید و دیگر استفاده نکنید. اگر در این حالت از تلویزیون استفاده شود احتمال دارد که بک لایت اتصال کوتاه کند و باعث سوختن برد پاور شود. خرابی برد پاور هزینه تعمیر را دو برابر می کند.

زمانی که تصویر تلویزیون قطع و وصلی دارد یا چشمک می زند یا پرش دارد چه اقدامی کنیم؟!

گاهی اوقات ممکن است این موضوع برای شما پیش امده باشد که تصویر تلویزیون ال جی شما به طور ناگهانی در حال قطع و وصلی و یا چشمک زدن باشد . ابتدا بررسی نمایید که آیا این پرش تصویر در تمام شبکه های تلویزیون وجود دارد یا نه ؟ در صورتی که این امر در تمام کانال ها مشاهده شود . این امر یکی از مواردیست که شما را متوجه به وجود آمدن ایراد در بخش بک لایت میکند . که باید توسط تکنسین متخصص تعمیر تلویزیون بررسی و تعمیر شود .

 در تلویزیون های ۴۷ تا ۵۵ از دو سری لامپ ال ای دی برای بک لایت استفاده شده است. وقتی که یک سری از این لامپ های ال ای دی دچار خرابی می شود. تصویر شروع به چشمک زدن می کند و دلیل آن این است که مین برد تلویزیون بعد از اینکه متوجه می شود لامپ های ال ای دی خراب شده است فرمان خاموش شدن بک لایت را می دهد. با تعمیر یک سری از بک لایت های تلویزیون مشکل برطرف می شود. اما توصیه ما این است که تمام لامپ های بک لایت را تعویض کنید. تا چندین سال از خرابی تلویزیون خود جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعمیرات تلویزیون خود را به ما بسپارید

تعميرات تخصصي انواع تلويزيون، هر کجا و هر وقت به انتخاب شما

جهت عیب یابی و تعمیر تلویزیون در منزل شما تماس بگیرید

شماره تماس : 0529 561 0917